17 January 2010

mengetuk semangat

mencelah dalam kesibukan masa, baru saja pulang daripada suatu bentuk latihan penguat semangat. dua minggu berlalu dengan kepenatan terasa membeban di bahu..ibu guru baru ini masih berusaha menyesuaikan diri menangani karenah putera-puteri di PASTI.
juga si kecil yang ingin cuba diajarkan tentang manis dan pahitnya suatu pengorbanan...aduhai.. memeritkan rupanya, jua menuntut hati supaya banyak bersabar. saat menoleh ke belakang dan menyaksikan linangan air mata di pipinya, hati berucap:"sabarlah diri..."
tergeraknya sekeping hati ini untuk mengikuti tamrin anjuran Muslimat PAS rupanya memberi seribu macam hikmah dan kenangan..teman yang sudah 10 tahun tidak bersua, senior yang entah bila kali terakhir dipandang wajah redupnya...dan yang paling membahagiakan, berkongsi pengalaman dan mencipta memori bersama sahabat satu perjuangan.
semangat di hati seakan bertambah menebal..kata sahabat: "bukanlah kerana tiada ikhlas sebelum ini..bukan juga kerana tiada rasa di hati..tetapi pengalaman kali ini terasa sangat membahagiakan..menambah rencah rasa dan ikhlas di sanubari.."
dan bagi ibu guru, yang paling menarik dari sesi musafir ini adalah dengan kehadiran pimpinan tertinggi dalam perjuangan..meneliti tiap tutur kata dan lembaran pengalaman yang diceritakan mereka, juga melirik pada mata mereka yang membasah tatkala bicara soal perjuangan dan pengorbanan...wah!sangat terkesan..lalu hati berkata :"aku tidak sendirian di jalan ini, juga bukan yang pertama atau yang terakhir melaluinya!!"
syukurku padaMu ya Allah, atas peluang ini..
**kenangan di Tamrin Kepimpinan DMPNJ kali kedua 16-17 Jan.2010

No comments: