03 April 2009

antara bijaksana dan jahil

"orang bijak akan berfikir sebelum bercakap tetapi orang jahil akan bercakap kemudian baru memikirkan apa yang telah diperkatakan"
azamnya ingin menjadi orang yang kurang bercakap kerana hikmah diam itu begitu banyak khabarnya.. tetapi azam semata tak bisa menambat lidah ini, kerana akal yang lebih berkuasa.. apa akalku masih ada yang kurang? [@_@]
antara yang jahil dan yang bijaksana tentulah banyak bezanya, bahagia di dalam juga pasti berlainan kualiti dan kuantiti.. yang jahil melalui hidup dengan gayanya, yang bijaksana selalunya akan memanfaatkan hidup dengan sebaiknya..
muslim melalui hidup hari ini lebih baik dari semalam, muslim berazam melalui hari esok dengan lebih baik dari hidup hari ini.. itu namanya meng'upgrade'kan kehidupan.. tetapi berapa ramai yang menyedari bahawa hidupnya perlu ditingkatkan? jika hari semalam doanya cuma 3 baris ayat, patutlah hari ini menjadi 5 baris.. jika hari ini sedekahnya cuma RM1, patutlah esok ia bertambah pada RM2..
begitupun, ibadah itu bukan hanya berlegar di sekitar solat dan sedekah itu sahaja.. pantas lah dicari dan diintai lagi apa-apa yang boleh diniatkan sebagai ibadah..
lalu, apa dudukku selama 5 minit di hadapan laptop usang ini juga boleh dikira ibadah?emmmm

No comments: