24 September 2007

salam Ramadhan

dalam meraikan Ramadhan yang sudah berlalu permulaannya, pertengahannya ini mungkin sudah menampakkan sedikit sebanyak ke'culasan'..bimbang benar sang hati, memikirkan penyudahnya..apakah berbentuk pengabdian di masjid atau pengabdian di hujung dapur menyiapkan juadah raya..ataukah juga di gedung-gedung berbelanja..maklum saja, raya cuma setahun sekali..... .kata kita..

jikalau diteliti mereka yang terdahulu bagaimanakah mereka menunaikan ibadah puasa, kita akan melihat betapa jauhnya jarak beribadah antara kita dan mereka.. maka bagaimanakah caranya kita menyambut Ramadhan supaya ia selaras dengan sambutan yang dilakukan oleh para Salafusoleh?

~1~ memelihara hukum-hakam puasa : puasa tidak akan sah melainkan dengan 2 syarat iaitu ikhlas dan menurut apa yang disyariatkan. yang dikatakan ikhlas ialah kita menghadapkan seluruh hati kepada Allah dan semata-mata mengharapkan pahala dariNya. menurut syariat pula,ialah menunaikan segala hukum-hakam sehingga puasa dianggap sah dan diberi ganjaran pahala oleh Allah.

~2~ memelihara segala amalan fardu : sembahyang merupakan tiang agama, bagaimanakah mereka yang berpuasa tetapi cuai dalam menunaikan sembahyang..sedang mereka mengetahui bahawa kewajipan solat adalah lebih besar daripada kewajipan berpuasa.

~3~ memperbanyakkan zikir dan bacaan Al Quran : RasuluLlah pada bulan Ramadhan membaca Quran bersama Jibrail..disebut oleh Sufian ats Atsauri bahawa RAsuluLlah meninggalkan segala ibadah sunat yang lain kerana membaca Quran.

~4~ pemurah dan bersedekah : dari Anas r.a bahawasanya RasuluLlah bersabda sebaik-baik sedekah ialah sedekah di bulan Ramadhan.

~5~ beri'tikaf dan memperbanyakkan ibadah di 10 yang akhir : i'tikaf membuka ruang kepada segala ibadah yang lain seperti tadarrus, solat berjemaah, berzikir dan lain-lain lagi..ramai orang kini yang tidak beri'tikaf sedangkan ianya sabit melalui Kitab dan Sunnah.

~6~ mencari lailatulqadar : puasa menyebabkan diterimanya do'a..mereka yang berpuasa pada bulan yang mulia ini patut memperbanyakkan berdo'a. Rasulullah bersabda mereka yang paling lemah ialah mereka yang lemah dari berdo'a.. sabda Baginda juga siapa yang berqiam di malam al qadar dengan keimanan dan ihtisab, diampunkan baginya dosa yang terdahulu.

meraikan Ramadhan
dalam sedar atau kelam
mencari redha atau menghimpun dosa


#sekadar peringatan sesama muslim yang bersaudara

No comments: