09 July 2009

tv



annas wrote in multiply...

"Dae Jang Guem"

am i suppose to watch this?maybe not..sebab tv merupakan hiburan dan jalan pembuangan masa yang paling berkesan..especially bagi penggemar tv..tapi cerita dae jang guem yang telah di upload kan dlm ruangan video annas tu berbaloi untuk dilihat..(depends on how your thinking la)

dae jang geum bukan hanya sebuah kisah lagenda biasa tapi kisah yang dapat direnungkan apa yang tersirat di dlmnya..walaupun mungkin berlainan pendapat,rasanya penonton yang pernah melihat kisah ni akan bersetuju dengan annas..(nape bunyi macam nak promote citer ni je?!)

faedah yg annas perolehi dr drama 'jewel in the palace' ni:
1- kegigihan dan kesungguhan dalam menuntut ilmu.
2- kesetiaan dan keteguhan dalam berpegang kpd kebenaran.
3- kedudukan wanita di dalam Islam.
4- semangat persahabatan juga semangat bersaing dgn adil.

...dan banyak lagi..kadang2 bila tengok orang korea tunduk memberi hormat pada ketua atau orang yg lebih tua..dengan sopan dan lembutnya..terfikir gerak geri muslim ketika mengadap kiblat menyempurnakan solat..apakah selembut dan sesopan orang korea juga?

...jang geum yang berusaha belajar,daripada 'kuliah' dayang istana kemudian ke 'kuliah' perubatan pula..apa usaha muslim juga begitu?walau drama dari korea ini cuma sekadar cerita (dan kisah2 para sahabat dan tabiin lebih wajar diteliti)..tapi sebenarnya,di sekeliling kita terdapat segala yang patut kita renungkan..ye,terpulang saje pada gaya dan cara kita berfikir..

we choose what we want to see..and hopefully we get what we want in what we saw..and it'll be best if what we got is what best for our life! (why do i feel a bit dizzy? ;p )
-------------------------------------------------------------------------------------

#saje post balik kat sini pasal terfikir nak terminate aje blog kat multiply tu..no time nak post any entry there.huhu..

##tv sekarang ni memang berpengaruh betul..anak sekecil iyas pun boleh tertarik..kata abu saif dalam ANIS, nak kena ajar pada anak tentang kuasa memilih..



###cuba sedaya upaya untuk istinbath benda2 bermanfaat je dari cerita tv! just finish another korean drama..citer 'legend of prince Ju Mong'..very interesting!

1-pemimpin yang baik akan hasilkan anak buah yang baik..
2-practise makes perfect!(Ju Mong belajar memanah dengan bersungguh2..bila la annas pun nak pandai memanah?huhu)
3-al haq bila nizom yughlibuhul batil bi nizom..(orang kafir pun amalkan sistem syura, kita muslim suka benor wat mesyuarat tak rasmi bangkang balik apa yang dah disyurakan!)

yakfi la tu, dapat 3 benda dari Ju Mong and his new country..

adios!

No comments: